Friday, June 19, 2009

Sehangat cinta 8

Ikhmal memandang lama telefon bimbitnya.Sudah berkali-kali dia menghubungi Lin tetapi satu pun panggilannya tidak dijawab oleh gadis itu.Resah membelit hatinya.Dilemparkan pula pandangannya ke arah kolam renang di hadapannya.Air kolam yang jernih itu tidak sejernih hatinya.Rawan dihatinya hanya dia saja yang tahu.Dia mendail sekali lagi nombor Lin.Lama dia menunggu panggilannya dijawab namun sekali lagi dia hampa.Dia bangun menghampiri kolam renang.Dia melabuhkan duduknya di birai kolam renang tersebut.Kakinya dicecahkan ke dalam kolam.Dia mengeluh dan terus mengeluh gusar memikirkan apa yang terjadi antara dia dengan Lin.Salah dirinya tidak berterus-terang dengan Lin.Salah dirinya juga kerana cuba menguji hati Lin.Akhirnya hatinya sendiri yang teruji.Dia memandang air di dalam kolam renang.Wajah Lin seakan muncul terapung di atas air.Wajah yang tiap saat dirinduinya itu bagaikan tersenyum kepadanya.

“Apa yang dimenungkan tu? Jauh benar mama nampak lamunan kamu ni Mal.”Pn.Ana menyusul di belakang Ikhmal.Dari tadi dia melihat anak bongsunya itu asyik melayan perasaan di tepi kolam renang.

“Tak ada apalah mama.”Ikhmal menghadiahkan senyuman kepada mamanya menutup kemuraman di wajahnya.

“Mama tahu kamu ada masalah.Kongsi dengan mama ya?” Pn.Ana turut duduk di birai kolam seperti Ikhmal.Bezanya kakinya tidak dicecahkan ke dalam air kolam.

“Benda kecik je ma..tak ada apalah.”Ikhmal menyembunyikan resahnya.

“Tak kisahla benda kecik ke besar.Ceritalah kat mama.Mana tahu mama boleh tolong.”Pn.Ana ingin menyelami hati anaknya itu.

“Mama..”Ikhmal tidak meneruskan kata-katanya.Perlukah dia meluahkan masalahnya kepada mamanya?

“Ya..Mal cakap je.”Pn.Ana mengusap lembut bahu anaknya.

“I’m in love ma.”Lambat-lambat Ikhml bersuara.

“Oo anak mama ni sudah jatuh cinta.Apa masalahnya? Takut nak bercinta?”

“Bukan.Mal rasa Mal dah kehilangan dia.Semua tu salah Mal.Mal tak jujur dengan dia.”

“Kalau Mal betul-betul cintakan dia,Mal berusahalah jangan kehilangan dia.Yang penting lepas ni Mal kena jujur dengan dia.Kejujuran penting dalam sesebuah hubungan Mal.Tidak kiralah hubungan Mal dengan dia ke,dengan kawan-kawan Mal ke..”Pn.Ana tersenyum.Anaknya itu sudah jatuh cinta.Hatinya cukup senang.Impiannya untuk melihat Ikhmal berkahwin semakin hampir.

“Mal akan cuba tawan hati dia.Mal akan dapatkan dia untuk jadikan menantu mama.”Dia berazam nekad.

“Baguslah.Boleh mama tahu siapa calon menantu mama tu?”

“Buat masa ni rahsia.Nanti Mal bawa dia jumpa mama dan keluarga kita ya.”Hatinya sedikit lega setelah berkongsi perasaan dengan mamanya.

“Dengan mama pun nak berahsia.Okey,mama akan tunggu Mal kenalkan dia pada mama.”Pn.Ana tidak mahu mendesak Ikhmal.

“Thanks mama..”Tubuh Pn.Ana dipeluk erat.

“Manja betul anak bongsu mama ni.Mama masuk dulu ya,nak masak”Pn.Ana bangun lalu mara ke dalam rumah.

Ikhmal memandang sepi telefon bimbit di tangannya.Nombor Lin didail buat sekian kali.

“Lin,please pick up the phone..”Ayat itu bagaikan pita rakaman yang berulang kali tercetus dari bibirnya.Dia terus menanti dan menanti panggilannya itu dijawab.

-------------------------------

Lin membiarkan telefonnya berbunyi.Dia tahu Ikhmal yang menghubunginya.Dari tadi telefonnya itu tidak berhenti berbunyi.Ditahan hatinya agar tidak menjawab panggilan itu.Dia tidak ingin mendengar suara Ikhmal.Dia takut hatinya akan tewas.Matanya dipakukan menonton rancangan di tv tetapi hatinya entah melayang ke mana.

“Angkatlah telefon tu.Kasihan Ikhmal.”Su muncul dari ruang dapur.Dia membawa dua mug berisi air nescafe.

“Tak naklah aku.”Lin membalas pantas.

“Apa salahnya kau angkat sekejap.”Bunyi deringan telefon bimbit Lin dari tadi lagi membingit di gegendang pendengarannya.Mug berisi neskafe dihulurkan kepada Lin.

“Aku tak ada apa nak cakap dengan dia.”Lin menghirup air neskafe yang disediakan oleh Su tadi.

“Tak kan kau nak biarkan telefon kau tu sampai esok pagi.Kalau kau angkat sekali,dia dah tak ganggu kau lah lepas ni.”

“Kalau kau nak jawab,kau jawablah.Aku malas..”Lin mengangkat punggung dari sofa.Dia mengambil mug di atas meja sofa lalu terus menuju ke dalam biliknya.Telefonnya dibiarkan menjerit di atas meja di ruang tamu.

“Isshhh degil betul..”Hendak tak nak Su mencapai telefon Lin di atas meja.

“Hello awak..”Ikhmal lega panggilannya dijawab.

“Sori Ikhmal..ni Su.Lin tak nak jawab panggilan kau.”Suara lesu Ikhmal seolah mengundang simpatinya.

“Please Su..tolong panggilkan dia kejap.”Ikhmal merayu lemah.

“Tak guna Ikhmal.dia memang tak nak cakap dengan kau.Sudahlah Ikhmal.Jangan ganggu dia lagi.”

“Aku ada hal nak bincang dengan dia.Kau pujuklah dia.”Ikhmal resah di hujung talian.

“Dah berbuih mulut aku ni pujuk dia.Terima kenyataan kau tak ada jodoh dengan dia.Okey,bye.”Su terus mematikan panggilan.Dihalakan langkahnya ke bilik Lin.

“Nah ambik telefon kau ni.Kasihan Ikhmal kau buat dia macam tu.”Su menghulurkan telefon ke tangan Lin.

“Habis kat aku ni kau tak kasihanlah?”Lin menyoal.

“Adus..tak tahulah aku nak cakap macam mana.Pening aku tau tak.Sorang merajuk,sorang nak pujuk.”Su mengeleng-ngelengkan kepalanya.Dia terus mengorak langkah ke ruang tamu.

Lin mencebik.Kalau Su pening dia lagi pening.Dia pening dengan perasaannya.Cintanya terhadap Ikhmal sukar diusir jauh.Entah mengapa saban hari hatinya mengalunkan lagu rindu bersulamkan melodi kasih.

--------------------

Ikhmal berlegar-legar dalam biliknya.Sekejap dia baring di atas katil.Sekejap dia bertenggek di tepi jendela biliknya.Sekejap dia menyandar di dinding.Hatinya benar-benar tak keruan.Tak keruan kerana seorang gadis.Dan semestinya gadis itu adalah Lin.Mengapa begitu sukar dirasakan untuk memujuk hati Lin.Dia seolah-olah hilang punca.Penangan cinta yang dilaluinya itu betul-betul menguji hebat perasaannya.

“Ayah Cu!!” Panggilan Daniel bersama ketukan di pintu biliknya mematikan lamunannya.

“Daniel..”Daniel tersengih sebaik sahaja Ikhmal membuka pintu.

“Bila Daniel datang ni?”Ikhmal bertanya ramah.

“Baru aje.”Daniel menjawab pendek.

“Rindunya Ayah Cu kat Daniel.”Dia terus mendukung Daniel.Kehadiran anak buahnya itu menceriakan hatinya yang rawan.

“Ayah Cu,nak coklat.”Daniel tiba-tiba meminta.

“Daniel tak cakap nak datang..Ayah Cu tak beli coklat.Esok Ayah Cu belikan ya?”Dia mencium pipi tembam Daniel sambil kakinya lincah menuruni tangga.Dia tersenyum apabila Daniel mengangguk,akur dengan kata-katanya.

“Hai hensem..”Ika menegur sebaik sahaja kelibat Ikhmal tiba di ruang tamu.

“Hai beauty..”Ikhmal membalas sambil mengenyitkan matanya kepada kakak iparnya.

“Ika dan Mal ni saja je nak buat abang jeles.”Ikhwan berseloroh.

“Alah abang ni,dengan adik sendiri pun nak jeles.”Ika mencuit manja hidung suaminya.

“Haa sekarang Kak Ika dengan Abang Wan jangan nak buat Mal jeles pula.Jangan nak buat adegan romantik depan Mal”Katanya bergurau.Daniel dalam dukungannya di letakkan ke atas sofa.

“Itulah orang suruh kahwin cepat-cepat tak nak.”Ika menyampuk kata-kata Ikhmal tadi.

“Tak ada jodohlah kak.Akak doa-doakanlah ye.Kenapa tak call Mal bagitau nak balik hari ni?”Mal memandang Ika menanti jawapan kepada soalannya.

“Sebenarnya kami tak rancang pun nak balik hari ni.Tapi semalam mama call suruh balik.Dia nak kenalkan dengan anak angkatnya.”Ika menjelaskan.

“Anak angkat mama? Siapa bang? Abang tahu?”Matanya dialihkan ke arah Ikhwan yang sedang membaca majalah di hadapannya.

“Manalah abang tahu.Abang ingat Mal kenal.”Jawab Ikhwan tanpa memandang wajah Ikhmal.

“Mal tak tahu pun.Kalau kak Ika tak cakap tadi memang Mal tak tahu.Ish ni yang musykil ni.”Ikhmal tidak puas hati.Kenapa mamanya tidak memberitahunya?

“Tak apalah Mal.Nanti kita kenallah siapa anak angkat mama tu.”Ika membalas.

“Mama mana kak?”soal Ikhmal.

Ada kat dapur tu.Tengah sibuk memasak.”Ika memuncungkan bibirnya ke arah dapur.

“Mal pergi dapur jap.”Ikhmal terus meluru ke dapur.Sesampainya dia di dapur,hidungnya menangkap bau yang menyelerakan.Terasa kecur liurnya.

“Sedapnya bau..banyaknya mama masak.Siapa nak datang ni?”Dia ingin memancing jawapan mamanya.

“Anak angkat mama..”Selamba Pn.Ana menjawab.

“Siapa anak angkat mama?” Dia bertanya tidak sabar.

“Adalah..”Pn.Ana meleretkan kata-katanya meninggalkan tanda tanya di benak Ikhmal.

“Mama ni nak ambil-ambil anak angkat pula.Mal kan ada.”Nadanya dibuat seperti merajuk.

“Memanglah Mal ada.Tapi Mal kan asyik sibuk sampai tak ada masa nak temankan mama pergi shopping.”Pn.Ana membalas kata-kata anaknya.

“Alah mama ni.So mama tak nak bagitau la siapa anak angkat mama tu?”

“Nanti dia datang Mal tahula.Kita tunggu dia datang ya.”Pn.Ana sibuk memotong tembikai.

“Issh mama ni..nak rahsia-rahsia pula dengan Mal.”Diambilnya buah tembikai yang telah siap dipotong oleh mamanya lalu disuapkan ke dalam mulut.

“Bukan mama nak berahsia.Mal,macam mana masalah hati hari tu? Dah selesai?Dah pujuk dia?”Pn.Ana bertanya ingin tahu.

“Ermm rahsia ma..”Ikhmal mengusik mamanya.Dia terus keluar dari dapur.

-------------------------

Ikhmal berlari-lari anak menuruni tangga.Dia tahu anak angkat mamanya telah sampai.Dia dapat mendengar bunyi enjin kereta di luar rumah.Dan hatinya meronta-ronta ingin tahu siapakah anak angkat mamanya itu.Setibanya di ruang tamu dia melihat mamanya bersalaman dengan seorang gadis di muka pintu utama.Dia hampa kerana wajah gadis itu tidak dapat dilihat kerana gadis tersebut membelakanginya.Dia mengeluh.Dia seakan dapat menghidu agenda mamanya.Mama..janganlah kenenkan Mal dengan gadis tu..Mal nak Lin je.Hatinya berdesis resah.Kemudian dia menghempaskan duduknya ke atas sofa.Remote tv dicapainya.Dia malas untuk menyertai makan tengahari yang diatur oleh mamanya itu.

“Mal..mari makan..”Pn.Ana menjerit dari ruang makan.

“Makanlah dulu ma..Mal kenyang lagi.”Dia menolak mentah.

“Marilah makan sekali.Tak baik macam tu.Kita kan ada tetamu ni.”Pn.Ana masih lagi mengajak.

Ikhmal bangun.Dia terpaksa beralah dengan mamanya.Langkahnya diatur malas ke ruang makan.Tidak lama kemudian langkahnya terhenti.Matanya melekat pada wajah anak angkat mamanya.Wajah itu memang dikenalinya walaupun matanya tidak menjamah keseluruhan wajah itu.Hatinya tiba-tiba berbunga riang.

“Hai semua..”Ikhmal menyapa girang.

Lin tersentak.Dia terus menunduk.Suara itu bagaikan sudah biasa di telinganya.Ikhmalkah itu? Dia mengeluh perlahan.Disangkanya lelaki itu tiada di rumah.Dari tadi dia berdoa agar dia tidak dipertemukan dengan Ikhmal di rumah Pn.Ana.Nampaknya kali ini dia tidak boleh mengelak dari Ikhmal.

Ikhmal menarik kerusi berhadapan dengan Lin.Dipandang wajah Lin lama.Dia begitu rindukan gadis itu.Lin menyebabkannya menjadi perindu yang setia,perindu yang rawan..

“Lin..ingat lagi tak Ikhmal?”Pn.Ana menyoal.

“Err ingat makcik.”Lambat-lambat dia menjawab.Hatinya berirama rancak.Wajah Ikhmal langsung tidak dipandangnya.

“Ikhmal ni nakal sikit.Anak bongsu,biasalah.”Sampuk Ikhwan yang duduk di sebelah Ikhmal.

Lin memandang Ikhwan sambil tersenyum.Siapakah lelaki itu? Abang Ikhmalkah atau saudaranya? Pn.Ana tidak pula memperkenalkan dia kepada lelaki itu.Dan mulutnya juga berat untuk bertanya.

“Tetamu dah sampai ya.”Ika senyum.Dia menghulurkan tangan untuk bersalam dengan Lin.Dia menarik kerusi lalu duduk di sebelah Lin.

Lin cemas tiba-tiba.Itukah isteri Ikhmal? Wanita mengandung itulah yang dilihatnya bersama Ikhmal tempoh hari.Berdosanya dia kerana mempunyai perasaan cinta terhadap suami wanita itu.

“Kenapa lambat turun?”Ikhmal bertanya.Pertanyaan itu ditujukan kepada kakak iparnya.Perkataan ‘akak’ sengaja tidak disebutnya.

“Tidurkan Daniel tadi.”Ika menjawab ringkas.

Lin menelan liur.Entah mengapa hatinya berdetik cemburu.Tapi untuk apa? Cemburunya tidak bertempat.Ikhmal bukan miliknya dan tidak akan menjadi miliknya.

“Makanlah Lin.”Pn.Ana menjemput.Bibirnya menguntum senyum.

“Banyaknya lauk.Datin masak semua ni?”Lin bertanya ramah.Rasa gelisahnya cuba disorok sebaik mungkin.

“Jangan panggil datin.Panggil mama.”Pn.Ana tidak selesa jika dia dipanggil datin.Walaupun suaminya berpangkat dato’,dia tidak berapa gemar jika dirinya digelar datin.

Lin mengangguk.Nasi di dalam pinggan ditilik lama.Dia berasa tidak selesa saat itu.Dia perasan mata Ikhmal tepat memanah wajahnya.Tiba-tiba timbul rasa menyesal menerima pelawaan Pn.Ana.

“Makanlah.Mama saya masak sedap.”Ikhmal meletakkan seketul ayam masak merah ke pinggan Lin.Dia perasan riak resah pada wajah Lin.

Lin cuma mengangguk sambil tersenyum kelat.Disuapnya nasi perlahan-lahan ke mulutnya.Seleranya mati ketika itu.

“Sayur kailan ni pun sedap.”Ikhmal menceduk sayur kailan daripada mangkuk lalu diletakkan ke pinggan Lin.

Lin rimas tiba-tiba dengan sikap Ikhmal namun ditahan hatinya.Lelaki itu menunjukkan sikap mesra dengannya walaupun isterinyal turut berada di situ.Ditoleh sekilas pada Ika di sebelahnya.Wanita itu hanya berlagak biasa sahaja.Hatinya berdetik hairan berkali-kali.

“Ni lagi sedap.”Diambil pula udang masak sambal dan ditambahkan ke dalam pinggan Lin.Ikhmal menyembunyikan tawanya.Dia perasan jelingan mata Lin kepadanya.

“Mal..dah penuh pinggan Lin tu.Tak payahlah Mal baik sangat nak tolong ambilkan.”Ikhwan mencelah.Dari tadi dia melihat perlakuan Ikhmal.

Ika hanya tersenyum.Sikap nakal Ikhmal memang tidak pernah berubah.Dari pandangannya dia dapat melihat Ikhmal seperti sukakan Lin.Tetapi bukankah Ikhmal sudah mempunyai pilihan hatinya?

“Dato’ mana puan?”Dia bertanya lembut sekadar untuk menutup resah di hati.Dia kekok untuk memanggil Pn.Ana ‘mama’.

“Ayah saya mesyuarat kat Langkawi.”Ikhmal cepat-cepat menjawab bagi pihak mamanya.Dia tersengih-sengih.

Lin mengerling Ikhmal sekilas.Ramah sahaja lelaki itu menjawab.Dia berasa geram.Ingin sahaja ditenyeh-tenyehnya mulut Ikhmal dengan sambal belacan yang terletak elok di hadapannya.

--------------------------------

Ikhmal mengintai Lin di sebalik dinding.Gadis itu sedang rancak berbual dengan mamanya di ruang tamu.Dia mengeluh.Dia ingin mencuri peluang untuk berbicara dengan Lin.Laju langkahnya menuju ke dapur.

“Akak,tolong Mal boleh?”Ikhmal bertanya Ika yang sedang asyik mencuci pinggan.

“Tolong apa? Mal yang patut tolong akak cuci pinggan ni.”Ika memandang Ikhmal sekilas.

“Kak,Lin tu lah gadis yang Mal cerita kat akak hari tu.Dialah gadis yang Mal cintai.”Dia berterus terang.

“Ooo dialah orangnya.Cantik,patutlah Mal berkenan sangat.”Ika tersenyum kecil.

“Boleh tak tolong Mal ni?”Ikhmal bertanya buat kali kedua.

“Tolong apa?”Ika mendongak memandang Ikhmal.

“Tolong lamar dia jadi kekasih Mal boleh?”

“Apa pulak akak.Mal nak dia lamarlah sendiri.Suruh akak pulak..”Ika mengelengkan kepalanya.Tangannya masih mencuci pinggan.

“Alah akak..please please..Mal tahulah apa nak buat lepas ni.”Ikhmal menarik-narik baju Ika.Dia merengek bagaikan anak kecil.

“Isshh perangai sebijik macam Daniel.Awak tu dah tua.”Ika memperli.Rengekan adik iparnya mencuit hatinya.

“Sesekali jadi Daniel apa salahnya.Boleh ya kak?”Dia tersengih menanti jawapan Ika.

“Mal lamar sendiri ye.Barulah gentleman sikit.”Ika mengenyitkan matanya.

“Akak..tolonglah..akak lamar je.Lepas tu Mal tahulah apa nak buat.”Ikhmal merayu.

Ada upah tak?”Ika mengangkat kening.

“Akak ni tak ikhlas betul.Akak nak upah apa?”

“Akak nak katil baby,baju baby..lagi apa ya?”Mukanya dikerutkan memikirkan sesuatu.’

“Eii tamaknya akak ni.Nanti baby dalam perut akak tu jadi tamak tau.”Ikhmal mencebik geram.

“Akak gurau jelah.Yelah-yelah akak tolong.Masalah cinta dia nk libatkan akak pula.”Ika mengomel.

“Saaaayang akak.Muuahhh mmuaahh.”Ikhmal ketawa gembira.

“Ika,Mal..temankan Lin kat luar tu.Mama nak bancuh kopi jap.”Pn.Ana tiba-tiba muncul di dapur.

Yes! Hati Ikhmal menjerit.Peluangnya sudah tiba.Disiku kakak iparnya di sebelah.

“Akak pergilah.Dia sorang tu..”Ikhmal berbisik perlahan.

“Mal?”Ika menyoal.

“Mal mengintai di sebalik dinding je.”Bersahaja dia bersuara.

“Ada-ada je Mal ni.”Ika mengorak langkah ke ruang tamu.Mindanya menyusun ayat yang sesuai untuk dibicarakan dengan Lin nanti.

Ikhmal membuntuti Ika.Tapi dia berhenti di satu sudut.Dari situ dia dapat melihat Lin dengan jelas.Hatinya tiba-tiba berdebar.Apakah penerimaan Lin nanti?


Terima kasih sudi baca..Sila datang lagi hehe..

8 org yg baik hati suda komen..anda? hee:

keSENGALan teserlah.. said...

alahai ikhmal..
npe la xmo tros terang je..
cian kat lin..
hhe..smbung2..

sepatu biru said...

ish ikhmal ni, sian lin taw..
da makan ati ulam jantung si lin ni..
sian2...

best,cepat2 sambung

syah said...

hoho..kureng la ikhmal ni
pe la slhnye brtrs trg..
kesian lin..
nak lagi..

CahyaCinTa said...

hahah lawak ah ikhmal ni...
ada pulak mcm tu,suh kak2 ipar dia lak yg gi lamar lin..
bez nya ada kakak ipar mcm ni...sporting habiz...
apa2 pun memang bez cepat sambung k

..tinis.. said...

meluatlah ngan ikhmal..
cian lin dibuatnya..
apap0n..
smbung2..

gurl_88 said...

maceh ats komen2 anda..
tggu next n3 ekk..
luv u oll..mmuahh2 hehe

niktaufik said...

ikhmal xsalah lin pn xslh...
klu slhkn ikhmal je, xleh gak...
lin pn xleh nk disalahkn..

y jd mslah sbnr salahphm antara dua org nie...

teruskn menulis....
mnunggu kemunculan y strusnya....

♥corcraze♥ said...

adess..ade plak suk akk ipa yg lamarkan..
nak wat konon 'bini petama lamar utk laki sendri' ape??
uwaa..abg ikhwan cpt masuk lain bermesra2 ngn ika for sure lin confuse gle nnt!
huhuu..

Post a Comment