Saturday, June 13, 2009

Sehangat cinta 5

Lin leka memerhatikan Ikhmal makan.Berselera sungguh lelaki itu makan.Memang benarlah Ikhmal tidak main-main.Lelaki itu betul-betul lapar.Lin bangun untuk menyambung tidurnya.Namun lengannya pantas dipaut oleh Ikhmal.

“Nak apa lagi?”Lin membulatkan matanya.

“Temankanlah saya makan.”Ikhmal tersengih.Dia tahu Lin akan marah dengan permintaannya itu.Namun belum cuba belum tahu.

“Awak jangan nak mengada-ngada.Nak berteman-teman pulak.”Lin melepaskan pautan tangan Ikhmal di lengannya.

“Saya tak biasa kat kampung awak ni.Sekarang belumsubuh lagi.Saya takutttt..”Ikhmal memancing perhatian Lin.

“Awak tu dah jadi bapak orang pun penakut lagi?”

“Bapak orang pun ada rasa takutlah.Awak,tolong tambahkan.Nasi goreng awak ni sedap sangat.”Ikhmal menghulurkan pinggannya kepada Lin.

“Nak tambah lagi? Kuat betul makan.”Lin mengambil pinggan Ikhmal.Nasi goreng yang tinggal separuh dalam kuali diletakkan ke dalam pinggan Ikhmal.

“Terima kasih.Awak duduklah.”Ikhmal menyambung suapannya.

Lin tiada pilihan.Dia kembali duduk.Tidak lama selepas itu dia bangun semula.Dia mengambil gelas di rak.Kemudian dia membuka peti.Dia menuangkan air sejuk ke dalam gelas.Gelas itu diletakkan di atas meja di hadapan Ikhmal.Dia kemudiaannya duduk di sebelah Ikhmal.

Ikhmal senyum.“Thanks..”

“Saya takut awak tercekik je.Makan macam tak makan seminggu.”Lin memperli.

“Awak tak makan sekali?”

“Tak naklah.Perut saya kecik je.Bukan macam perut awak.Perut dinasour.”Sekali lagi Lin memperli Ikhmal.

Ikhmal tersedak mendengar kata-kata Lin.Dia cepat-cepat meneguk air yang diberikan oleh Lin tadi.Perut dinasour? Mak aaiii sedapnya mulut mengata orang.

“Perut dinasour ya? Sedapnya mengata saya.Cium mulut tu karang bengkak seminggu tau.”Ikhmal mengugut.

“Suka hati je nak cium orang.Memang sah awak gatal.”Lin menjeling.

“Kalau awak dah kahwin dengan saya nanti siaplah awak.”

“Siapa nak kahwin dengan awak? Saya kasihan kat isteri awak mesti asyik makan hati je dapat suami gatal.”

“Siapa cakap asyik makan hati? I give her everything..”Balas Ikhmal.

“Tapi awak ni suka main kayu tiga.”Lin tidak puas hati dengan ayat Ikhmal tadi.

“Ni semua sebab awak.Sebab saya tergoda dengan awaklah saya jadi macam ni.”Ikhmal memandang Lin dengan ekor matanya.

“Silap sendiri salahkan orang pula.Dahlah malas saya nak bertekak dengan awak pagi-pagi buta ni.Dah habis makan kan? Saya masuk tidur dulu ya.”Lin memandang pinggan Ikhmal yang sudah kosong,licin.Lin bangun dan terus melangkah.

“Jangan lupa mimpikan saya tau.”Ikhmal sempat berpesan.

Lin berhenti melangkah.Dia berpaling semula ke belakang.“Tak kuasa.Lagi satu awak jangan ketuk bilik saya lagi tau.Jangan ganggu saya tidur.Awak dah bazirkan masa tidur saya tau tak.”

“Saya tak janji…”Ikhmal sengaja mahu mengenakan Lin.

“Isshhh..susah cakap dengan orang tak faham bahasa melayu ni.”Lin meneruskan langkahnya.Dia malas membalas kata-kata Ikhmal.Nanti banyak pula omelan lelaki itu.

--------------------------

Lin mengatur langkah ke ruang tamu.Kelihatan ibu dan ayahnya rancak berbual dengan Lin.Dia mengambil tempat di sebelah ibunya.Matanya memandang Ikhmal sekilas.Lelaki itu sedang tersengih-sengih melihatnya.

“Lin..dah dua hari Ikhmal kat sini.Kamu bawalah dia jalan-jalan tengok kampung ni.”Haji Husin bersuara.

“Dia nak ke ayah.Dia kan orang bandar.Apa sangatlah ada kat kampung kita ni.”Sinis kata-kata Lin.

“Mestilah saya nak.Lagipun saya dah bosan asyik tengok bangunan.Nak juga saya tengok sungai ke,pantai ke.”Ikhmal menyampuk.

“Petang nanti kamu bawalah dia pusing-pusing kampung.Ambil angin petang.Kasihan pula ibu tengok dia duk kat rumah je tak keluar pergi mana-mana.”Hajah Murni juga memihak kepada Ikhmal.

“Iyelah bu..petang ni Lin bawa dia pergi jalan-jalan.”Lin mengalah.

Ikhmal senyum dalam hati.Dia tahu Lin menolak di dalam hati.Namun dia tidak kisah.Apa yang dia kisah,peluang untuk dia bersama gadis itu tidak akan sesekali ditolaknya.Itu pasti.

“Bila Ikhmal nak masuk meminang Lin ni?”Tiba-tiba Hajah Murni bertanya.

Lin tersentak.Pertanyaan ibunya membuatkan jantungnya berlari laju.Dia mengerling Ikhmal..Lelaki itu tenang sahaja.Apakah maksud di sebalik ketenangan lelaki itu?

“Bila sampai masanya,saya akan hantar rombongan makcik.”Ikhlas kata-kata Ikhmal.Bibirnya mengukir senyum bahagia walaupun bahagia itu belum pasti menjadi miliknya.

“Bu..janganlah tanya pasal tu.”Lin tidak senang dengan topik yang dikeluarkan oleh ibunya.Dia tak nak ibunya menaruh harapan yang tinggi kepada Ikhmal sedangkan dia tidak mempunyai sebarang pertalian hati dengan Ikhmal.

“Malulah tu..”Ikhmal mengusik.

“Apa nak malunya Lin.Kamu tu dah besar,dah boleh kahwin pun.”Ujar Haji Husin.

Lin diam.Ikhmal..kenapalah lelaki itu hadir dalam hidupnya.Ketenangannya berkocak sejak lelaki itu dikenalinya.Kalaulah Ikhmal bukan suami orang sudah tentu hatinya menyambut senang kehadiran Ikhmal.Dia lemas dalam perasaannya sendiri.

----------------------------

“Naik motor?” Ikhmal memandang motorsikal Honda berwarna hitam di hadapannya.

“Yalah.Ayah saya guna kereta.Motor ni je ada.Kalau awak tak nak tak apalah.Kita tak payah keluar,duduk rumah je.”Ujar Lin.Dia pun bukannya rajin sangat nak keluar jalan-jalan.

“Eh tak apa.Motor pun motorla.”Cepat-cepat Ikhmal bersuara.Dia menghampiri motor Honda tersebut.Dia menelan liur.Bolehkah dia menunggang motor? Sudah bertahun-tahun dia tidak menunggang motorsikal.

“Awak tenung apa lagi tu? Cepatlah nanti hari gelap.”Lin menggesa.

“Yelah,sabarlah..”Perlahan-lahan Ikhmal membetulkan duduknya di atas motor.Enjin motor dihidupkan.

“Saya naik ye.”Lin memaut bahu Ikhmal.

“Dah boleh pergi?”Soal Ikhmal.

“Boleh.Cepatlah gerak..”

Ikhmal memulas pedal.Terasa imbangannya tidak betul.Sesekali motor bergerak ke kiri dan ke kanan jalan.

“Awak,berhenti-berhenti.”Arah Lin.Dia menepuk kuat belakang Ikhmal.

“Kenapa awak?”Ikhmal memberhentikan motor di bahu jalan.

“Awak ni tahu ke tak tahu bawak motor?” Lin bertanya lurus.Dia sudah turun dari motor.

“Err..tau.Tapi dah lama sangat saya tak bawak motor.Kekok sikit.”Ikhmal menjawab serba salah.

“Kenapa tak cakap tadi? Turun,awak duduk belakang.Biar saya je yang bawak.”

“Betul ke awak nak bawak?”Tanya Ikhmal tidak percaya.

“Betullah.Daripada saya korbankan nyawa saya,baik saya yang bawak.”

“Okey..”Ikhmal tersengih mendengar kata-kata Lin.

“Tapi awak kena janji.Awak jangan pegang-pegang saya.Duduk diam-diam aje boleh?”

“Saya janji..”Ikhmal mengangkat tangannya berjanji.

“Cepat naik.”Lin sudah bersedia di atas motor.

Ikhmal melabuhkan punggungnya di atas motor perlahan-lahan.Dia menahan tawanya.Gadis ini lasak juga orangnya walaupun luarannya nampak lembut.

Ikhmal memandang lama air sungai yang mengalir di hadapannya.Terasa tenang jiwanya saat itu.Dia melangkah ke hadapan lalu duduk bertenggek di atas batu besar.Kakinya dicecahkan ke dalam air sungai yang sejuk.Tangannya bermain-main dengan air sungai yang mengalir perlahan.Kemudian dia memandang Lin yang berada tidak jauh darinya.Gadis itu sedang asyik membaling batu ke dalam sungai.

“Awak,marilah duduk sini.”Ikhmal mengajak.Batu besar tempat yang didudukinya itu masih boleh memuatkan tubuh kecil Lin.

Lin hanya menurut.Dia sudah lenguh berdiri.Dia mendekati Ikhmal lalu turut sama bertenggek di atas batu besar tersebut.

Ikhmal menoleh memandang wajah Lin.Wajah itu ditenungnya lama.Matanya tidak puas merayap di seluruh wajah Lin.Matanya terhenti di bibir Lin.Tahi lalat kecil di atas bibir Lin amat menarik minatnya.

“Awak..nak tanya boleh?”Ikhmal bersuara memecahkan kesunyian.

“Apa?”

“Erm sejak bila awak ada tahi lalat kat atas bibir tu?”

Lin menoleh melihat wajah Ikhmal.Tahi lalat? Tak ada soalan lainkah yang hendak ditanya oleh lelaki itu?

“Manalah saya tahu.”Lin menjawab ringkas.

“Comel..manis..”Gumam Ikhmal sambil tersenyum.

Kata-kata Ikhmal tidak diendahkan.Lin melontarkan pandangan ke arah sekumpulan kanak-kanak yang sedang mandi manda di dalam sungai.Petang-petang begitu ramai orang beriadah di sungai tersebut.

“Lin..”

Lin berpaling ke belakang apabila terdengar namanya dipanggil.Dan yang memanggilnya itu bukan Ikhmal.

“Eh Rizal.Tak sangka boleh jumpa kat sini.”Lin berdiri.

“Dari jauh Zal nampak Lin.Tu yang datang tegur ni.”Ramah Rizal berkata.Wajah Lin dipandangnya tidak berkelip.

Ikhmal turut bangun.Dia menghulurkan tangan untuk bersalam dengan Rizal.Pandangan mata Rizal yang melekat di wajah Lin tidak menyenangkan hatinya.

“Rizal..ni kawan Lin,Ikhmal.”Lin memperkenalkan Ikhmal kepada Rizal.

Rizal mengangguk sambil senyum kepada Ikhmal.

“Lin makin cantik..”Rizal memuji.

“Biasa saja..”Entah mengapa pujian Rizal tadi membuatkannya tidak senang.

“Betul,makin cantik.”Rizal mengulangi pujiannya.Gadis yang menjadi pujaannya selama 3 tahun itu masih tetap cantik dimatanya.

“Lin,jom balik.Dah lewat ni.”Ikhmal menyampuk.Dia tidak senang dengan kehadiran Rizal.Yang membuatkan dia lebih tidak senang adalah pandangan mata Rizal yang meliar di wajah Lin.

“Balik dulu ya.Ada masa jumpa lagi”Lin meminta diri.Dalam hati dia berterima kasih kepada Ikhmal yang menyelamatkan keadaan.

“Siapa Rizal tu?”Tanya Ikhmal.

“Kawan lama.”Lin sedikit menjerit.Bunyi motor lebih kuat daripada suaranya.

“Dia suka awak?”Mulutnya dirapatkan di telinga Lin.

“Mana ada.”Lin menjawab pantas.

“Yalah tu..”

“Awak..duduk diam-diam tau.Kita nak lalu kat sawah padi ni.Jalan sempit,saya takut tak boleh imbang motor ni kalau awak bergerak.Awak tu berat.”Lin sempat berpesan.Dia memperlahankan kelajuan motor.

“Yalah..”Ikhmal memandang kiri dan kanan.Sawah padi yang menghijau menarik perhatiannya.Tiba-tiba die terasa punggungnya kebas.Dia mengangkat sedikit punggungnya untuk membetulkan duduk.

“Ikhmalll!!!”Lin menjerit kuat.Dia hilang kawalan.Motor terus terjunam ke dalam sawah padi.

“Awak okey?”Dia menghampiri Lin.Habis basah kuyup bajunya.

Kan saya dah pesan tadi.Eii awak ni degil.Tengok,kita dah basah kuyup.”Marah Lin.

“Sorilah wak.Saya tak sengaja.”Ikhmal mengangkat motorsikal yang tersungkur elok di dalam sawah padi.

“Sakit pinggang saya ni tau tak.”Lin bingkas bangun.Dia mengebas-ngebas belakangnya yang dipenuhi lumpur.

“Motor ni macam mana?”Soal Ikhmal bodoh.

“Awak tolaklah motor tu sampai rumah.”Lin berjalan meninggalkan Ikhmal yang terkial-kial menolak motor.

“Kenapa kamu berdua basah kuyup ni?”Maria pelik melihat Ikhmal dan Lin yang pulang dalam keadaan basah lencun.Wajah Lin masam mencuka.Ikhmal pula asyik tersengih.

“Ikhmal ni akak..teringin sangat nak berendam dalam sawah padi.”Lin berkata geram.

“Betul ke Ikhmal?”Maria bertanya tidak percaya.”

“Tak adalah kak.Kami terjatuh dalam sawah padi tadi.”Jawab Ikhmal.

“Ya Allah..macam mana boleh jatuh?Nasib baik ibu dengan ayah tak ada kat rumah.”Maria terkejut dengan jawapan Ikhmal.

“Tanyalah Ikhmal.Ni semua salah dia.Lin nak masuk mandi.Badan ni dah gatal-gatal.”Lin terus menuju ke biliknya.

Maria memandang Ikhmal.Keningnya diangkat meminta penjelasan Ikhmal.

Ada kesilapan teknikal sikit kak.”Ikhmal senyum sendiri.

--------------------------------------

Bunyi kereta di luar rumahnya menarik perhatian Lin.Dia mengintai di sebalik jendela.Dilihatnya 3 buah kereta tersusun elok di hadapan rumahnya

“Siapa datang?”Ikhmal menyusul di belakangnya.

Lin mengangkat bahu tanda tidak tahu.

“Ibu,ayah siapa yang datang tu?”Tanya Lin sebaik sahaja melihat ibu dan ayahnya menuju ke pintu utama.

“Rombongan datang meminang kamu.”Hajah Murni memegang lembut bahu Lin.

“Meminang?” Lin dan Ikhmal berkata serentak.

Lin tersentak.Ibu dan ayahnya tidak pernah pula memberitahunya yang ada rombongan meminang untuknya.Nadinya berdenyut lebih laju daripada biasa.

Ikhmal tidak senang duduk.Lin akan dipinang? Mindanya mencongak-congak apa yang akan dilakukannya.Dia tidak mahu Lin dipinang oleh orang lain.Tidak lama kemudian dia tersenyum..


Terima kasih sudi baca..Sila datang lagi hehe..

6 org yg baik hati suda komen..anda? hee:

gurl_88 said...

testingg..

yunix77 said...

hai gurl
ni komen pertama saya kat blog ni

saya suka novel sehangat cinta
sangat menarik
ayat2 yang digunakan pun sweet jer bila baca
teruskan berkarya

miza said...

huh?sure rizal yg pinang dia kan..ala..jgn la terima..plsss sian ikhmal..warr...

♥corcraze♥ said...

haa..kan best sume org dah buleyh komen mengomen..
hm..sape erk yg dtg memminang tuh?
jgn rizal arh..urgh..
and asal ikhmal senyum?
what's on his mind?
nak lg..
bgs writer!

Anonymous said...

Pakcik bertinta:

Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.

Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehinggalah kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna sesalan karena perginya tanpa berpatah lagi.

Anonymous said...

It's amazing to visit this web page and reading the views of all friends on the topic of this paragraph, while I am also eager of getting knowledge.

My homepage :: universal life insurance

Post a Comment